Pakej Fotografi Bajonz Jambul

Followers

Wednesday, January 11, 2012

Beza Bulan Siang dan Malam

Korang nak tau beza antara bulan siang dan malam ???

korang tengok laa gambar kat bawah ni... perhatikan betul2....

inilah pertama kali aku ambil gambar bulan menggunakan DSLR. Kena ada teknik yg betul baru dapat ambil gambar bulan yg cantik.. Lens aku panjangnya 200mm, jadi macam ni laa hasilnya... ni bulannya separuh je la.. yang bulan penuh belum dapat tangkap lagi...

Satu lagi, sebaiknya pakai tripod untuk elak gambar gegar. Tapi yang ni badan aku jadi tripod... hehe... hanya bergantung harap pada body DSLR aku yg ada tertanam anti gegaran..

ISO pada sekitar 100 atau 200, F13. dan pakai Manual. Jadi korang boleh adjust shutter dan aperture ikut kesesuaian kecerahan bulan... sapa ada DSLR boleh cuba setting ni.. Insyallah jadi.. lagi panjang lens korang lagi bagus.. hehe...




~ http://bajonzjambul.blogspot.com ~
~ http://bajonzphoto.blogspot.com ~



google: teknik ambil gambar bulan, teknik shoot gambar bulan, cara ambil gambar bulan guna dslr, setting dslr ambil gambar bulan, foto bulan penuh, foto bulan separuh, bagaimana ambil gambar bulan

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...