Pakej Fotografi Bajonz Jambul Cool Ice cream

Followers

Friday, September 16, 2011

Gambar kereta elektrik PROTON

Akhirnya Proton berjaya mengeluarkan kereta elektrik daripada model Saga dan Exora. Kereta Elektrik ini telah diserahkan kepada Kerajaan untuk digunakan oleh jabatan-jabatan kerajaan yang terpilih. Aku harap pengeluaran kereta elektrik ni mampu memberi sumber tenaga alternatif yang lain selain dari petrol. Yela petrol kan mahal. Dan semoga kereta elektrik Proton ni terus berkembang maju dan berharap kereta itu sangatlah bagus... Syabas PROTON dan selamat berjaya PROTON..



Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini menerima tiga unit kereta elektrik (EV) model Proton Saga dan lima unit ‘Range Extender Electric Vehicle’ (REEV) model Proton Exora untuk digunakan dalam urusan rasmi kerajaan daripada Perusahaan Otomobil Nasional Berhad (Proton).

Penyerahan kereta-kereta elektrik yang akan digunakan oleh Pejabat Perdana Menteri dan empat buah kementerian terpilih itu dilakukan dalam satu majlis ringkas di pekarangan Bangunan Perdana Putra di sini.

Empat kementerian itu ialah Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KeTTHA), Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Kementerian Pengangkutan (MOT) dan Kementerian Kewangan (MOF).

Turut hadir pada majlis penyerahan itu ialah Penasihat Proton yang juga bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad; Pengerusi Proton, Datuk Seri Mohd. Nadzmi Mohd. Salleh dan Pengarah Urusan Kumpulan Proton, Datuk Seri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir.

Penyerahan yang memenuhi fasa pertama Program Kenderaan ‘Fleet Test’ itu bertujuan mendapatkan maklum balas serta data mengenai penggunaan kenderaan elektrik Proton tersebut yang merangkumi sistem, teknologi dan reka bentuk kereta serta tingkah laku pengguna.

Serentak dengan penyerahan itu, Proton menyediakan kemudahan stesen pengecas kenderaan tersebut di premis Pejabat Perdana Menteri serta empat kementerian terbabit.

Sistem pengecas untuk kegunaan rumah juga akan dibekalkan kepada pemandu kenderaan terbabit.

Proton Saga EV merupakan sebuah kenderaan elektrik sepenuhnya manakala Proton Exora REEV pula adalah sebuah kenderaan elektrik penambah jarak.

Kenderaan elektrik ini berbeza dengan kereta jenis hibrid yang terdapat di pasaran negara ini kerana ia menggunakan kuasa elektrik sepenuhnya untuk mengecaj bateri, berbanding kereta hibrid yang menggabungkan enjin petrol dan bateri berkuasa elektrik.

Menurut Proton, projek ini merupakan satu usaha mengeluarkan kenderaan mesra alam dan mengurangkan kebergantungan terhadap bahan api petrol yang tahap pengeluarannya ketika ini semakin berkurangan serta berharga tinggi.


Stesen Mengecaj Kenderaan Elektrik ataupun EV Charging Station merupakan infrastruktur yang membekalkan tenaga elektrik untuk kenderaan elektrik, hybrid dan sebagainya




~ http://bajonzjambul.blogspot.com ~
~ http://bajonzphoto.blogspot.com ~


google: kereta elektrik proton, gambar kereta elektrik proton 2011, foto kereta elektrik proton, video kereta elektrik proton, aksi kereta elektrik proton, jenis kereta elektrik proton, harga kereta elektrik proton, kereta electric proton, lokasi kereta elektrik proton, jualan kereta elektrik proton, proton kereta elektrik, berita kereta elektrik proton, isu kereta elektrik proton

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...