Pakej Fotografi Bajonz Jambul

Followers

Sunday, January 2, 2011

Penangan Harga Getah bila naik

Harga getah naik boleh cecah belasan ringgit se kilogram. tak silap aku sekilo hampir RM12.00. Tinggi tu... kalo sehari dpt dalam sekilo atau 2 kg.. pergh sebulan byk tu..

Bila harga getah ni dah naik, bapak aku juga tak ketinggalan tuk menoreh getah.. tak pernah menoreh, tiba2 harga getah melambung, dia pun tiba2 rajin la nak menoreh pokok getah kat kg yang berada kat belakang umah tu. Pokoknya tak la byk sgt, tapi kalo rajin + kumpul hasilnya lumayan gak.. semlm balik kg adik aku rajin memotong rumput dgn mesinnya kat belakang rumah.. dah jadi cukup terang utk aktiviti menoreh getah..

Jadi sesiapa yang ada pokok getah tu, jgn laa lupa ye toreh, selagi harga getah ni tinggi. Mana yg ada tanah tu, tanam laa pokok getah mulai sekarang. Bapak aku cakap 4/5 thn je dh boleh toreh..

Hargo gotah dh naik, jom menoreh.. Selamat menoreh Gotah...

sample pokok getah yg aku ambil kt kg aku... asal pokok getah dan masih keluar lagi getah kene la toreh...


01012011377

01012011378

01012011380


~ Bajonz ~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...