Pakej Fotografi Bajonz Jambul

Followers

Friday, February 11, 2011

JPJ tak cadang benarkan basikal elektrik di atas jalan raya

Eh tak boleh ke?? adeh baru je nak beli basikal letrik ni.. hehe... minyak kan dah naik... nanti naik lagi mcm mana??..


KUALA LUMPUR, 11 Feb. - Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) tidak bercadang untuk membenarkan penggunaan basikal berkuasa elektrik di jalan raya atas beberapa faktor, kata Ketua Pengarahnya Datuk Solah Mat Hassan.

Beliau berkata, basikal berkenaan yang berada di pasaran direka bentuk dengan kelajuan 40 km/j berbeza dengan kajian keselamatan jalan raya dijalankan yang mana basikal bergerak dengan kelajuan 20 km/j di atas jalan raya.

"Ini (kelajuan) akan meningkatkan risiko kecederaan kepada pejalan kaki apabila berlaku kemalangan terutamanya apabila penunggang basikal berkongsi laluan bersama pejalan kaki,” katanya dalam satu kenyataan disini hari ini.

JPJ menerima pertanyaan daripada orang ramai mengenai penggunaan dan pendaftaran basikal berkuasa elektrik itu.

Beberapa syarikat pengedar kenderaan elektrik termasuk basikal elektrik menyatakan hasrat untuk mengedar dan memasarkan basikal itu ke negara ini.

Solah menjelaskan, kemudahan infrastruktur untuk penunggang basikal seperti laluan khas sangat terhad kepada kawasan tertentu sahaja seperti kawasan perumahan dan taman rekreasi. - Bernama
~ Bajonz ~
~ Photo ~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...